Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.07.2007 15:15 - Quaballa1
Автор: emonia Категория: Изкуство   
Прочетен: 650 Коментари: 0 Гласове:
0



       
    A Practical Guide To Qabalistic Simbolism   By Gareth Knight  image     Глава 3 КРАТКО ПРЕДСТАВЯНЕ НА ДЪРВОТО НА ЖИВОТА   1.        Дървото на живота е символ на човешката душа и на вселената. Както се казва в Библията”Бог направи човека по свой образ и подобие”, така че което е валидно за структурата на душата и тялото на човека е валидно за душата и тялото на Бога, на Вселената. По такъв начин Дървото може да служи като средство за филосфско и психологическо изследване. 2.        Сферите нс Сефирите са етапи в еманацията на Божия дух или на духа на човека в неговото развитие. Кабала учи, че цялото проявление се основава върху дуализма. Тази двойственност е във всичко-както съществува двойственност в дървото, така съществува и във всяка отделна Сефира. Това е принципът на двойствеността. В уравновесеният индивид творческото въображение в основата на дясната колона Нецах и конкретната мисловна дейност в основата мна лявата колона Ход- тези два фактора трябва да са в равновесие. Ако индивидът притежава прекалено много Нецах и твърде малко Ход, ще е налице индивид с богато въображение, но абсолютни непрактичен, така наречения тип. А ако има твърде много Ход и Малко Нецах, налице е сухият, академичен тип, добър за вземането на изпити, но почти без никакво въображение. 3.        При Кабала въпросът е , като единственият валиден билет е личният опит.    image     16. Зад Кетер се намира Отрицателното Битие, от което произлизат всички неща От тази плодовита пустота води началото си Кетер с помощта на един вид кристализационен процес, състоящ се от три етапа , символизиран от Воалите на Отрицателното битие. На староеврейски език те са наречени- Айн, Айн соф и Айн Соф Аур, в реда на тяхното постепенно сгъстяване. В превод тези думи означават Отрицателността, Безпределността и Безпределната Светлина. Конкретната мисъл може да направи съвсем малко за тях и за препоръчване е медитацията, тъй като подсъзнанието знае много повече от съзнателния ум , на който сме се доверили. 20. След това идва Бина, образувайки първия триъгълник и с това идеята за формата. Всичко до този момент беше чиста сила. Дори Бина е сила, но с латентната, непроявена идея за формата. Бина се описва като идеята или възможността за форма- или ограничаването на силата. Числото на Бина , разбира се е3 и нейното име означава Разбиране. Идея за деликатността на тези нива може да се добие като се разгледат наименованията Хохма и Бина- Мъдрост и Разбиране. Разбирането е малко по-конкретно от Мъдростта. Мъдростта може да е чисто състояние, докато Разбирането предполага, че има нещо за разбиране. 22. Съществува и още едно деление на Дървото на четири нива, известно като Четирите Свята. Те са Ацилут-Светът –Прототип, Бриа- Съзидателният Свят, Йецира- Формиращият Свят и Асиа- Материалният Свят. Светът –Прототип се състои само от Кетер, мястото, където се появява първичният живот, съдържайки в себе си като прототип латентността на своите бъдещи възможности, както семето съдържа прототипът на възрастното разстение. Съзидателният свят се състои от Хохма и Бина, чистата сила и идеята за формата, от които следват бъдещите творения. Формиращият свят е светът на формите и включва останалите Сефири, с изключение на Малкут, тъй като-макар че физическото сгъстяване все още не се е осъществило, цялото проявление под Първият Триъгълник се осъществява на езика на формите- независимо от това дали са мисловни понятия, въображаеми образи или чисто енергийни точки. 27. В пустата бездна между силата и формата е скритата Сефира- Даат- което означава Знание. Мистериите на Даат са били твърде бегло третирани в ранните произведения на Кабала. Тя няма число и под Знание не се има предвид това, което ние разбираме, а преди всичко значението на думата в Библейската й употреба- в смисъл на сексуално сношение. Тук се сблъскват различните нива на битието и като резултат силата се преобразува.  image    
  28. В Хесед е заложена първичната форма и означава-Състрадание или Любов. От тази основна сфера на устойчивостта води началото си Гебура-означаваща Сила или Страх. Хесед и Гебура са съответно потенциалната и кинетична енергия на Вселената. Използваме термина- енергия- като противоположен на –сила-туй като вече сме казали, че силата е състоянието на живота отвъд формата, а с –енергия- означаваме силата , пребивавща във формата. Но в сферитe на Хесед и Гебура формите все още не са конкретизирани в образи- на тези нива чистата енергия е формата. На езика на психологията това е волята за действие, преди още да е бил изработен какъвто и да е план за действие. 32. От деликатната петоъгълна фигура на Гебура,разгъната от устойчивия кавадрат на Хесед, получаваме шестоъгълната фигута на Тифарет. Тя е централната фигура на Дървото-точката на равновесие на всичко, което досега е възникнало и за всичко все още непроявено. Тя е силата доведена до проявление в съвършенното равновесие и затова съвсем умеестна се нарича Красота. Тази Сефира на езика на психологията се нарича Свръхсъзнание. 33. Състоянието на равновесие накрая бива нарушено в хода на спускането на силата, като се образува седмата Сефира- Нецах- означаваща –Победа. Числото седем, приписано на Нецах, напомня седемте цвята на дъгата и именно в Нецах уравновесената сила на Тифарет се разпада на различни аспекти. 34. Тези страни на енергията се развиват в първата образувана форма, която е с числото осем и се нарича-Ход. В Нецах е силата на творческото въображение и емоциите, а в Ход са конкретните представи на мисловните понятия и всичко онова, което обикновено се означава с думмата –интелект.  35. От свързването на силите на Хецах и на формите на Ход, произлиза Основата- Йесод. Както показва и името й , тя е основата на физическата форма, структурата на наляганията, които по-късно се сгъстяват в десетата Сефира- Малкут- физическия свят. С числото десет се означава краят на серията числа, както и завършването на спускането на силата във форма. Йесод съдържа подсъзнателния ум, а Малкут-физическия човек.    image   41. Медитацията върху Дървото не представлява опасност за повечето ученици, освен ако не са твърде чувствитвлн. Наистина Дървото е добра духовна терапия, но като повечето неща, които притежават потенциал към доброто, то може да бъде погрешно приложено. Ако се стигне до някакво объркване на съзнанието като резултат от работата върху него, тогава е добре то да се остави за известно време или да бъде изоставено напълно. Тези думи не са предназначени да предизвикат някакъв драматичен ефект, нито пък целят да уплашат когото и да било- има се предвид само това,което се казва. Рискът за обикновения ученик не е по-голям, отколкото в която и да е друга система за мистично развитие, но е добре да си наясно с евентуалните последици. ТОВА НЕ Е САЛОННА ИГРА ЗА ГЛУПАЦИ С РАЗВИНТЕНА ФАНТАЗИЯ. 45.Много по-добре е човек да се опита сам да се справи с възникналите проблеми, вместо да търси книги по въпроса и да чете за мнението на други хора. По-хубаво е да притежаваш малко но достоверно знание за дървото на живота, отколкото обширно познание от втора ръка.           ГЛАВА 4 СВОЙСТВАТА НА СЕФИРИТЕ 2. Дървото на живота говори на подсъзнателния ум, който има свой собствен начин на разсъждаване, който съзнателния ум не може лесно да разбере. Все пак, ако Дървото е това, което се твърди, че е- една диаграма на вътрешната структура на човека- именно това трябва да очаква в такъв случай човек. 4.Непрекъснато трябва да се помни, че това е Дърво на живота, а не структура на интелекта. Приложенията на символизма така, както са разгледани от ума, трябва да се изживеят със сърцето, да се открият слепешком от желанията, да се запечатат във вътрешността на човека. Дървото на живота не е просто занимание за цял живот, то е начин на живот.  28. Виждането и чуването се извършват с вътрешното ухо и око, а не с физиологическите органи. С други думи, с помощта на творческото въображение.Трябва да се каже все пак, че може да се изгради една обективна форма, в който да пребивава физическата сила и тя ще бъде видима само за онзи,който има //етерно зрение//-за медиума по рождение. Все пак да я притежаваш не е особено предимство- в действителност тя може да е повече пречка, тъй като притежава тенденцията да насочва изцяло вниманието към обаянието на астралните форми. Езотеричните училища обучават хората да възприемат на по-високо ниво, да развиват суперчувствителна интуиция и по този начин, макар и не толкова сензацонен за възприемащия, е много по-надежден метод за психическо възприемане. НЕСПИРНО ТРЯБВА ДА СЕ ПОВТАРЯ,ЧЕ КАБАЛА Е ЖИВАТА ПРАКТИЧЕСКА СИСТЕМА, А НЕ ОТСЕЧЕНИЯ И ИЗСЪХНАТ ТРУП НА АВТОРИТЕТА.ПРИ КАБАЛА ВЪПРОСЪТ Е : ‘НЯМАШ БИЛЕТ- НЕ ВЛИЗАШ НА ПРЕДСТАВЛЕНИЕТО’, КАТО ЕДИНСТВЕНИЯТ ВАЛИДЕН БИЛЕТ Е ЛИЧНИЯ ОПИТ.      image      
ГЛАВА 6 КЕТЕР-КОРОНАТА “Първият Път се нарича Възхитителния или Скрития Разум, защото той е светлината осигуряваща силата на разбирането на Първия Принцип, който няма начало и нито едно живо същество не може да постигне наговата същност” 2. Цялото творение, което в последствие произлиза от чистата сила на Кетер, е постепенното уплътняване и конкретизиране във формата на същата божествена сила. Силата е това, което се освобождава, когато моделите на формата биват разрушени. Силата и формата са едно и също-”каквото горе-такова и долу”. 3. Това е принципът на единство на противоположностите и на процесите на живота и смъртта.Когато се срешнат противоположните сили, те взаимно се привличат и отблъскват, образувайки въртящ се пръстен и така се спускат едно ниво надолу, образувайки форма, чрез уравновесяване на своите потенциали. По подобен начин, ако устойчивата форма е разрушена, силите,които и принадлежат, биват освободени и започват да се движат свободно на по-висшето ниво. 4. ПО ТОЗИ НАЧИН СТАВА ЯСНО, ЧЕ РАЖДАНЕТО И СМЪРТТА СА ДВЕТЕ СТРАНИ НА ЕДНА И СЪЩА МОНЕТА-ПРАЗНАТА ЧЕРУПКА НА СЪЗДАДЕНАТА ФОРМА ОСТАВА НА ПО-ДОЛНОТО НИВО, ЗА ДА СЕ РАЗПАДНЕ ОБРАТНО ДО ОСНОВНАТА МАТЕРИЯ НА ТОВА НИВО, А СИЛИТЕ СЕ ВРЪЩАТ КЪМ СВОЕТО ПО-ВИСШЕ НИВО, ВИБРИРАЙКИ СЕГА С ОПИТА ОТ ПРОЯВЛЕНИЕТО В ПЛЪТНАТА ФОРМА. 8.Само чрез изоставяне на по-обикновените фирми животът е успял да достигне до по-сложното изразяване на своето битие. Едно съзнание, обитаващо в обречената по-проста форма, ще изглежда при упадъка на своя вид като трагедия. Съзнанието, обитаващо в по-развита еволюционна форма, увеличавайки възможностите за сметка на старото, ще се наслаждава. От позицията на Кетер е все едно, тъй като Кетер е основната жизнена сила в основата на всички форми. Така това ниво е над доброто и злото, както те се разбират от съзнанията ограничени от формите. В Кетер е Духът, който знае че е безсмъртен независимо от триумфите и преввратностите на проявленията на формата. 25. Ако говорим от езотерична гледна точка, Бог се проявява в Четирите Аспекта. Древните твърдят, че всички неща са съставени от 4 елемента-земя,огън, въздух и вода и това наистина е така, тъй като елементите са начини на действие, а не просто четири физически елемента, въпреки, че са отражение на съдържащите се първопринципи.       ГЛАВА7 ХОХМА-МЪДРОСТ Вторият Път се нарича –Хвърлящ светлина Разум   1.Тази сефира е извиращият дух на Кетер в позитивното действие, енергийната къща на Вселената. Човек не трябва да е фройдист , за да види идеята за мъжкия пол зад повечето от допълнителните символи, като в същото време Хохма е сефирата на Мъдростта, което на пръв поглед може да изглежда малко странно, но не трябва да забравяме, че имаме работа с космическите принципи, които стоят зад явленията, а не с техните отражения в прекалено изкривените действия на хората. 4.Божествената природа или Голямото лице се проявява от нищото на Непроявеното и затова е единствено и самосъздадено- и в проявлението не съществува нищо, което да привлече неговото внимание. Поради тази причина то се отразява в самото себе си и това отражение има за резултат един образ за себе си, а тъй като Умът на Бога е твърде могъщ, този образ се обективира- всичко което Бог си помисли –е. Така цялото проявление може да се приеме като мисловния процес на Бога.   “НИЕ СМЕ ВЕЩЕСТВОТО, ОТ КОЕТО СА ОБРАЗУВАНИ СЪНИЩАТА”    image       6.“Господ, нашият Бог е живият Бог”. Мистериите на тази велика първоначална противоположност са част от великия Единадесети път на скритата Слава, който се простира между Кетер и Хохма и чийто символ от картите Таро- глупакът, вероятно е най-дълбокият от цялата колода. 9. Духовното прецивяване на Хохма е Видението на Бога лице в лице. Малко вероятно е всеки човек да може да достигне до такова висше мистично видение, тъй както е казано и на няколко места в Библията, нито един човек не може да погледне в лицето на Бога и да оживее.А когато човек разбере, колко трудно за него да погледне себе си такъв, какъвто в действителност е, тогава той може да си представи колко по-разрушително ще е да погледне своят Създател.Обаче паралелът не е точен, тъй като човек намира за трудно да погледне към себе си заради претенциозната дребнавост на собствените си грехове, докато видението на Бога лице в лице ще бъде изкушаващото всемогъщо съвършенство. Все пак доколкото човек е създаден по образ Божий, той притежава своя Божествена природа в себе си- неговият Дух, който първо го създава.Това, което му пречи обаче са създадените от самия него препятствия, бариерите, които е издигнал в себе си с отклонението си от Божествения замисъл.Затова най-напред трябва да застане на прага на собствената си обител, да разпръсне собствената си сянка и лъжлива тъмнина, преди да е способен да се изправи пред Светлината. Светлината, за която обикновено се споменава в религиозните произведения, е тази на Тифарет , а срещата с Обитателя става на Пътищата между Тифарет и Гебъра и Гебура и Хесед- много под висшите видения на Хохма. 14. С това не се отрича голямата сила, която се крие зад Божиите Имена.Точно обратното- често е налице огромна сила:точно това е предназначението на Имената и те не трябва да бъдат използвани безразборно.Поради тази причина в окултизма съществуват множество думи на Силата, които се пазят в дълбока тайна. Не само заради страха, че човек може да си навреди, ако ги използва необмислено и лекомислено, но такава лекомислена употреба води до разсейване на тяхната сила. 24. Останалите символи са фалически и обозначават Мъжкия Принцип на Универсума. Предметът на сексуалния символизъм в религията съвпада с много фалшиви следи и обърквания. Фактът, че редица от виденията на светците са предадени чрез сексуални символи, кара някои да стигнат до извода, че религията не е нищо повече от сублимиран израз на забранени сексуални желания. Това разбира се до известна степен може да е истина, и много от светците вероятно са болни, но то по никакъв начин не доказва една теза, което наистина е най-коварното нещо от всички неща-полуистината. 25. Сексуалността е средство за изразяване на жизнената сила в индивида, точно както това представлява и всяка друга творческа дейност, независимо дали в религията или изкувството. И ако жизнената сила е блокирана на определено ниво тя ще търси възможност да се прояви на друго.Тази жизнена сила често се смесва със сексуалната енергия, тъй като сексуалният израз е обичаен за цялото човечество, бидейки вкоренен в инстинктите. Но не трябва да се забравя, че сексът е функция, а не сила.   ГЛАВА8 БИНА –РАЗБИРАНЕ “Третият Път се нарича Освещаващият Разум-нарича се още Творец на Вярата и неговите корени са в Амин. Той е родителят на вярата.”  
1.Бина е първата Сефира на формата. Тя стои много над всякакъв вид форми такива, каквито   ние ги познаваме , но в нея се съдържа архиетипът или идеята за формата. 2. Божествените искри, макар и съвършенни, са неспособни да се развиват в абсолютно свободните състояния на Непроявеното или в проявлението, което е над нивата на формите.Необходимо е да съществува известно ограничение на възможното действие. Чистият девствен дъх не притежава никакви, или те са съвсвм малко, разграничителни характеристики от другите искри на първия проявен дух.Способността за индивидуално действие се добива с навлизането в ограничаващите фактори на формата- най-напред в относително голямата свобода на духовните нива, след това в по- ограничената свобода на мисловната дейност: след това в по-голямите ограничения на емоционалните равнища и най накрая в най-голямото ограничение-физическото битие. 4.Така става ясно, че духовното развитие най-добре се постига чрез здравото вкопчване в живота.Обичайното заболяване сред езотерично изкушените ученици е тяхното желание да открият най-лесният начин да избягат от него.  В истинското окултно училище ученикът ще бъде здраво потопен във водовъртежа на живота и докато не може да се справи ефективно с физическото ниво- по-висшите нива ще бъдат недостъпни за него- заради самия него. Ученик, който не може да се справи със светските си задължения ще достигне единствено до пълен хаос, когато се отвори към силите и отговорностите на онези нива на живота, които са над обикновения живот. 17. Скръбта на видението притежава редица значения. Това не означава проста временно емоционално разсртройство, заради някаво дребно нещастие, а в много по-голяма степен е едно абсолютно и пълно осъзнаване на пътя, който трябва да се измине- на всичко онова, което ще се случи и се е случило по този път По такъв начин видението на скръбта, когато Духът слиза във формата- изграждащ принцип на Бина, е разбирането на трудния път на инволюционното и еволюлюционно развитие. Скръбта е станала много по-голяма разбира се , заради последвалото Падение на Човека, така че това, което преди Падението е било тежка борба- сега е изопачена агония. Кривването на човека от правия път, което няма място в Божествения Замисъл, не притежава ноуменална реалност и по този начин резултатите не са строго казано присъщи на Бина, или на Дървото изобщо, след като Дървото е Божествен модел. 23. Целият проявен Универсум като една форма обхваща чистата Космическа енергия като един гигантски Кръст,на който е рапъната тази сила. И целият живот преминава в сянката на този Кръст.Това е първоначалният Кръст на Живота, на който Кръстът на Голгота е по-слабото проявление- една сянка хвърлена от Голямата Сянка. 34. Алчността е порок,свързан с обсебването на формата, а Бина е формата, който стои зад всички форми.Обаче, може би ще е по-добре да разглеждаме порока като порок, който стои зад всички пороци-“формиращ и владеещ неправилната идея за себе си” С други думи, създаващ лъжлив призрак или образ на Духа, с който да се работи в сферата на формата. Това е основата на Първоначалния Грях. 35. Добродетелта на Бина е безмълвието и в това се включва безмълвието на всички нива на битието, не само на физическото ниво. Нужно е да се успокоят всички шумове на ниските нива, за да се чуе глесът на Духа, затова идеалното състояние на формата, за да се осъществи вертикален контакт, е това на тишината           Глава 10 ХЕСЕД-МИЛОСЪРДИЕ “Четвъртият Път се нарича Свързващ, защото съдържа всички Свещени Сили и от него произтичат всички духовни добродетели с най-благордните същности. Те произлизат една от друга благодарение на Първоначалната Еманация, Върховната Корона, Кетер. 4.Хесед е първата Сефира под Бездната и от тази Сефира произтича ръководството над световете на формите. Поради тази причина се твърди, че сферата на Учителите е в Хесед. . И все пак най- важното е, че човешката свободна воля е свещена и неприкосновена. 
image 25. Тъй като Волята Божия при управление на своето творение е Законът на Любовта, Гедула-Любовта вероятно е най-хубавото наименование на тази Сефира и тй често е нарична така.

 Съгласно този закон на Любовта , човешката свободна воля не може да бъде отричана и по-голяма част от ужаса на физическото съществуване произлиза от самия човек. И няма никакво съмнение, че хиляди ще скърбят, докато по-голямата част от човечеството не се научи да се свързва със сферата ха Хесед, независимо дали я наричат с нейното кабалистично име или не. Обаче човекът е изпекъл своя хляб и може да го изяде до последната трохичка, а като го направи може да хлопне чинията на главата си и да я използва като ореол.        



Гласувай:
0



Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: emonia
Категория: Изкуство
Прочетен: 18520
Постинги: 3
Коментари: 4
Гласове: 24
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930